Hoe werkt de wachtpost?

De wachtpost werkt ENKEL op AFSPRAAK! In de huisartsenwachtpost kan u terecht voor dringende gezondheidsproblemen waarmee u niet kan wachten tot de volgende werkdag van uw huisarts. Neem telefonisch contact op via het centraal oproepnummer 014 410 410 en vraag een consultatie of een huisbezoek aan. De telefoniste/receptioniste zal u vragen volgende gegevens door te geven: rijksregisternummer, naam, adres, telefoonnummer, reden van oproep en naam van uw huisarts.

Voor een huisbezoek worden uw gegevens doorgegeven aan de huisarts op ronde. Deze zal in de mate van het mogelijk zo snel mogelijk langskomen. U heeft er echter alle belang bij ter plaatse te komen indien dit mogelijk is. In de wachtpost zijn immers steeds meerdere huisartsen aanwezig. Daar kan men u niet alleen sneller helpen, maar ook in betere omstandigheden onderzoeken.

Wanneer is de wachtpost geopend?

  • Tijdens het weekend van vrijdagavond 18.00 uur tot maandagmorgen 08.00 uur.
  • Op officiële feestdagen vanaf 18.00 uur de avond voor de feestdag tot 08.00 uur de ochtend na de feestdag.
  • Op weekwachten van 18u00 tot 08u00 de ochtend nadien.

Kan iedereen gebruik maken van de wachtpost?

De wachtpost is een samenwerkingsinitiatief van de huisartsen van de gemeenten Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Dessel, Gierle, Hoogstraten, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Retie, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar en Wechelderzande. Patiënten woonachtig in deze regio kunnen sowieso terecht bij de wachtpost. Patiënten die niet woonachtig zijn in deze regio kunnen het beste contact opnemen met de wachtdienst in hun gemeente.

Wat moet u meebrengen?

Breng zeker het volgende mee als u naar de wachtpost komt:

  • identiteitskaart
  • lijst van de geneesmiddelen die u gewoonlijk inneemt
  • kleefbriefje van de mutualiteiten
  • bancontact/kredietkaart

Wat na uw bezoek?

Indien u gebruik gemaakt heeft van de wachtpost, zal er diezelfde dag nog een verslag naar uw huisarts gestuurd worden.

Dit rapport wordt opgenomen in uw medisch dossier. Zo blijft uw huisarts steeds op de hoogte en kan hij/zij uw behandeling verderzetten.

Waarvoor dient de wachtpost?

OM U TE HELPEN BIJ DRINGENDE MEDISCHE PROBLEMEN!
Voor niet dringende zaken contacteert u uw eigen huisarts zodra die weer beschikbaar is.

In de wachtpost kan u niet terecht voor:

  • Een ‘second opinion’ over een lang bestaande klacht
  • Sport- en gezondheidsattesten of administratieve documenten
  • Verlenging werkonbekwaamheid
  • Verwijderen van hechtingen
  • Voorschriften voor chronische medicatie zoals die van hoge bloeddruk, diabetes of de anticonceptiepil
  • Voorschriften voor verslavende medicatie (slaapmiddelen, kalmeermiddelen, antidepressiva)
  • Voorschriften voor pijnstillers – opiaten (morfine, codeïne, …)
  • Voorschriften voor medicatie mbt gedragsstoornissen (rilatine, …)